Monday, November 06, 2006

Telekomisektor

Tegelikult tahtsin ma alustada hoopis lugu sellega, et see riik kus me elame on ikka haige riik. Tahtsin kirjutada, kui haige on see, et ikka pole alustatud Tartu-Tallinn kiirtee ehitust (näitlejate õnnetus ehk veidigi tõstab seda jälle aktuaalseks), kui haige on see, et Reiljan parseldab üle kogu Eesti häid kinnisvarakrunte oma meestele, et Tallinna linn annab koolid 3 korda kallima rendihinnaga erafirmade kätte renoveerida ja sisuliselt võtab 3 miljardit tulevaste põlvede käest võlgu jne.

Aga ma ei kirjuta sellest. Kirjutan parem ühest enda uuest investeerimismõttest: telekomidest

Telekomid (jagunevad siis fiks-, mobiil ja kaabelside pakkujateks) olid kuum teema 2000. aasta kandis. Vahepeal tabas kogu sektorit suur langus ja tänaseks päevaks pole veel vana hiilgust õnnestunud taastada. Ometi on balti turul just telekomid hetkel ühed atraktiivsemalt hinnatud firmad. Miks?

Esiteks on tegemist korralike cash-cow-dega, mis toodavad vaba rahavoogu. Mõtle ise, kui paljud meist maksavad iga kuu telefoni ja kaabeltelevisiooni arveid? Lahmivalt võib öelda, et kui ükskord mastid püsti ja kaabel maas, siis pole muud teha kui inimestele arveid kirjutada ja raha kokku lugeda ;). Investoritele tähendab see seda, et saab jagada korraliku dividendi ja tagada hea tootluse. Selles mõttes on tegemist justkui utility-ga - vanainimestele sobiva investeerimisvahendiga.

Teisalt pakuvad telekomid põnevaid kasvuvõimalusi. See oligi asjaolu, miks 2000. aasta kandis kogu sektor oli üle haibitud. Tänasel päeval Eestis on ilmselt suurimaks innovatsiooniks teleteenuste, interneti ja telefoniteenuste ühildumine. Esimesena sai sellise triple-play-ga hakkama Starman, kes tõi turule kolmikpaketi nimelise toote. Kohe järgnes ka Elion oma kodulahendusega. Miks see toode investori jaoks hea on? Peamiselt tänu sellele, et nii on võimalik inimestelt rohkem raha kätte saada. Kuigi nende jaoks, kes kasutavad kõiki kolme teeenust, hind langeb, hakkavad uusi teenuseid kasutama ka paljud sellised tarbijad, kes seda varem ei teinud (a la tahan internetti, aga võtan siis juba digiTV ka). Teine aspekt on see, et teenusepakkuja blokeerib ära konkurendi ja vähendab oma kulusid arvete saatmisele jne.

Eestis on võimalik osta kahe telekomi aktsiaid - Eesti Telekom ja Starman (võib muidugi vaielda, et Starman on rohkem kaabelTV firma, kuid sisuliselt on siiski tegemist telekomiga, kellel küll puudub mobiilsideharu). Leedu turult on võimalik osta TEO-d, mis on Leedu juhtiv fiksside ja internetiteenuse pakkuja.

Mis võiks olla nende aktsiate kasvumootoriks?

1. Kasvavad sissetulekud ja suurenev kulu meelelahutuseks ja suhtluskuludeks
2. Kinnisvarabuumiga seoses turule lisanduvad uued kliendid (eratarbijad)
3. Kolmiklahenduste kasutuselevõtust tulenev keskmise kliendi tulu (ARPU) suurenemine
4. Võimalik väljaost välisinvestori poolt.

Võiks ju ka pikemalt sellest kirjutada, kuid edaspidi....

0 Comments:

Post a Comment

<< Home